סיכום העבודה
עבודתי עסקה בנושא :
ייצוג קשישים בתקשורת .
גילינות מושג
חשוב בייצוג הזקנה.
גילנות נוצרת
בעקבות קטלוג אנשים כזקנים לפי גילם הכרונולוגי ,
או לפי תפיסתם
כשייכים לקבוצת הזקנים . כאמור , הקטלוג נעשה ברמת
החברה והתרבות,
ברמה הבין אישית , וברמה הפנים אישית - היינו הפרט כלפי עצמו.
הקטגוריזציה
יוצרת דעות קדומות חיוביות ושליליות וסטראוטיפים שליליים
וחיוביים
המבוססים על חשיפה לקשת רחבה של זקנים שהמשותף להם הוא שיוכם לקטגוריה
גילית ,
וההבדל ביניהם הוא מצבם התפקודי , הקוגניטיבי והרגשי - והיא
גם נוצרת מתוך
הדעות הקדומות והסטראוטיפים האלה . התוצאה היא התנהגות שמפלה לרעה
אך גם
לטובה .
שאלת המחקר :
כיצד מיוצגים הקשישים בתקשורת ?
דילמת המחקר:
.
שיקוף
סטריאוטיפים על הזקנה לעומת הבניית מציאות חדשה בסיקור
על
הזקנה.
הסבר לדילמה:
לבדוק
כיצד התקשורת מייצגת את הזקנים .
מצד אחד-
חופש
הביטוי מאפשר את סיקור הזקנה והזקנים באיזו דרך שבוחרת לעשות זאת
התקשורת
.
משקפת
מציאות? מחזקת סטריאוטיפים קיימים? משמרת מציאות או מייצרת מציאות?
מצד שני –
התקשורת
משנה גישה ותפיסה לגבי ייצוגם ובונה סטריאוטיפים חדשים .
הזקנה
זה לא מה שהיה פעם . האם זה בא לידי ביטוי בסיקור התקשורת ?
חשיבות הדילמה:
לדילמה
שלי ישנה חשיבות רבה בעיניי, הזקנים אינם מקבלים מספיק מקום בסדר היום הציבורי ואם
כן הסיקור הוא בנושאים שליליים כמו התעללות בזקנים והייתי רוצה להביא זאת למודעות
הציבור כדי לשנות תפיסה זו.
בסקירת הספרות
בסקירת
הספרות שלי שילבתי מושגים וערכים מעולם של התקשורת, מחקרים כתבות ומאמרים
מובלים שרלוונטיים לשאלת המחקר. המושגים שילוו את שיטת המחקר הם: חופש הביטוי
, ייצוג, דימוי, סטריאוטיפים ומיתוסים, תפקידי התקשורת , הבניית המציאות, מודל סדר
יום ציבורי,מסגור, אסטרטגיית המסר, מודל בארת, תאוריית השימושים והסיפוקים, תקשורת
מסחרית ותפקידי התקשורת בתהליך החיברות.
המסקנות העיקריות
שעלו -
המסקנות
שלי מהסקירה הספרותית הן שקשישים מיוצגים בתקשורת באופן שלילי ולא מכבד וניתן
לראות כי דמויות של זקנים אינן משקפות בריאות שמחה או כל דמות חיובית אחרת,
הסיקורים המשלבים זקנים הם בעיקר שליליים ונוגעים לאלימות והתעללות.
בשיטת המחקר –
לשיטת
המחקר בחרתי לנתח פרסומות ישנות וחדשות המציגות קשישים באופן כזה או אחר ולבדוק מה
אופן הייצוג והאם הוא השתנה מתקופה לתקופה.
השערתי הייתה-
השערתי
הייתה שהקשישים מיוצגים באופן שלילי וסטריאוטיפי גם בפרסומות פעם וגם היום.
המסקנות העיקריות שעלו-
המסקנות שעלו מן הממצאים הן שלא השתנה ייצוג הקשישים בפרסומות בין פעם להיום.
שיש שימוש בסטריאוטיפים שונים ומגוונים המיוחסים לזקנה. חלק מוצג באור שלילי וחלק באור חיובי.
תוצאות המחקר אינן תומכות בהשערתי שהייצוג היה ויישאר שלילי בין שתי התקופות שניתחתי ונמצא שגם בעבר וגם היום הוצגו הזקנים גם באור חיובי.
לסיכום העבודה
–
השערתי
לגבי חלק החקר של העבודה הייתה לא נכונה והופתעתי לטובה, גיליתי בפרסומות גם
ייצוגים חיוביים של קשישים ואני מקווה שדרך העבודה שלי דעה של הרבה אנשים בסביבתי
תשתנה והסטיגמות והסטריאוטיפים הקשים והלא נכונים על קשישים יעלמו וישתפו רק
פרסומות המאירות את אוכלוסיית הקשישים.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה