(קישור)
לפי רוזנגרן,
אמצעי תקשורת המונים ממלאים תפקיד מרכזי בהתפתחות התרבות ובתהליכי חיברות
ותירבות של היחיד. התקשורת היא ליבת התרבות. אמצעי התקשורת סוקרים, מעריכים
ומבקרים את הנעשה בכל חלקי התרבות והחברה, ולכן
הם מתווכים בין כל חלקי התרבות לבין עצמם (פוליטיקה, דת,מדע, חינוך, אמנות,
ספרות, כלכלה, טכנולוגיה), והם שומרי הסף של התרבות. לתרבות, ולתקשורת המייצגת
אותה, יש
היבטים התנהגותיים מוסריים, רגשיים, שכליים ותכליתיים.
כאמור, תהליכי החיברות בחברה מודרנית, מתקיימים
בסביבה של תקשורת המונים. התקשורת מתווכת
בין החברה והתרבות לבין סוכני החיברות ולבין היחיד. לדוגמא: הסיקור הביקורתי של
מערכת בחינוך באמצעי התקשורת, עשוי להשפיע על המעמד של המורים בעיני תלמידיהם, ועל
הנכונות של תלמידים לקבל את המסרים שמעוניינים להעביר להם מורכים ומחנכים. כל אלו
עשויים להשפיע על אופן הפרשנות של תלמיד למסרים שמועברים לו על-ידי מורה מסויים.
רוזנגרן טוען,
שהתקשורת ממלאת יותר ויותר תפקידים שבעבר מולאו על-ידי סוכני חיברות אחרים.
דוגמאות מחיינו: תוכניות הייעוץ החברתי בטלוויזיה ממלאות תפקיד שבעבר מילאו
חברים, בני משפחה. ופסיכולוגים. למידה
מרחוק ממלאת תפקידים שבעבר (גם כיום) ממלא המורה באמצעות תקשורת בין-אישית. כוכבי
טלוויזיה וקולנוע ושחקנים משמשים לנו מודלים לחיקוי ולהתנהגות חברתית. הטלוויזיה
משמשת כ"בייביסיטר", כתחליף לשמרטף
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה