הוא דימוי, שיקוף או שיחזור
של דבר מה בעולם ה"אמיתי". הכוונה לאנשים, לקבוצה או למאורע אשר יוצגו באופן כלשהו בתקשורת. נוצר הרושם כאילו הייצוג הטלוויזיוני הוא אמיתי ומשקף את המציאות במידה הטובה ביותר - אך זוהי אשליה בלבד, היות שהטלוויזיה מייצגת את המציאות באופן שטחי מאד.
דימוי הוא מושג הלקוח מנושא ייצוג מיעוטים בתקשורת. שימוש בשפה הבאה להביע משהו משמעותי על משהו/מישהו
או לייצג את העולם באופן משמעותי לאנשים "אחרים".
הייצוג הוא חלק הכרחי בתהליך ייצור משמעות בחברה נתונה. תהליך הייצוג בתקשורת הוא תהליך מתמיד של הבניית זהויות, המשמש גם ככוח ויוצר סטריאוטיפים שבעזרתם מובנית השונות וה"אחרות".
הדימוי של הקשיש המונחל בתקשורת הוא של אדם 'פגום' שהדרתו מהמרחב הציבורי וגם מהמציאות החברתית תלויה
בו עצמו או בגורמים 'אובייקטיביים'.
בו עצמו או בגורמים 'אובייקטיביים'.
פוליטיקה תקשורת וחברה
ד"ר רויטל כהן – שרעבי
מחקרי ייצוג: ייצוג: שימוש בשפה, אשר נועדה
לביא משהו משמעותי על משהו\ מישהו או לייצג את העולם באופן משמעותי לאנשים
'אחרים'. הייצוג הוא חלק הכרחי בתהליך ייצור משמעות בחברה.
ההנחה העומדת בבסיס מחקרי הייצוג היא,
שאמצעי תקשורת ההמונים ובעיקר הטלוויזיה, מסייעים לנו להבנות את תפיסותינו אודות
המציאות. אמה"ת גם מעצבים עבורנו את 'האחרים' – קבוצות חברתיות, מיעוטים
וכו'.
במה עוסקים מחקרי הייצוג?
ü בוחנים את
אופן הצגתן של הקבוצות
השונות והדימוי שנוצר להן
ü בודקים את
עמדות הציבור כלפי
דימויי הקבוצות השונות בחברה
מחקרי הייצוג והשיח התקשורתי: הקבוצות והנושאים השונים באים לידי ביטוי באופן
שבו מוצגים. לדוגמא:
קבוצות שונות - בני העדה האתיופית.
ü באיזה
הקשר בוחרים להציג אותם
ü באילו
תכניות טלוויזיה הם מוצגים; חדשות, תכניות אירוח,
בידור וסאטירה?
ü האם הם
מופיעים בחדשות בהקשר של אירועי אי – סדר, של מלחמה, בהקשרים פליליים או בהקשרי
חברי ותרבות?
האופן וההקשרים שבהם אמה"ת מציגים את
הקבוצות השונות מבנה לנו את המציאות. כלומר, התקשורת מבנה לנו את האחר.
משמעות תהליך ההבניה – מי שייך ומי לא
שייך, מהם המאפיינים שאותם אנו מזהים באנשים שייכים לקבוצה שלנו, ומהם המאפיינים
שמפרידים 'בינינו' לבין 'האחרים'. כלומר, כיצד התקשורת מבנה את גבולות הקולקטיב.
בתהליך הייצוג בתקשורת אנו מתכוונים לשימוש
בשפה, תמונה או כל דרך אחרת שיוצרת משמעות לנמענים.
מדדים לבדיקת ייצוגים בתקשורת? נשאל 2 שאלות עיקריות -
ü האם חברי
הקבוצה מופיעים על המרקע או לא?
ü כאשר הם
מופיעים – כיצד הם מוצגים?
§
ההקשר שבו הקבוצה מופיעה
§
אופן הצגתה
§
סוגי ההתנהגות הנבחרים לצורך הצגתה
שאלות מפתח לגבי ייצוגים ספציפיים (על פי צ'נדלר)
מה
מיוצג?
כיצד הוא מיוצג? באמצעות איזה קודים?
באיזה ז'אנר?
כיצד הייצוג נעשה כך שיראה
"אמיתי", "הגיוני" או "טבעי"?
מה מובלט ומה מוצנע?
האם יש היעדר (או הדרה) מיוחד(ת)?
של מי הייצוג? אילו אינטרסים זה משקף? כיצד
אנחנו יכולים לדעת?
למי מכוון הייצוג הזה? כיצד אנו יודעים?
מה המשמעות של הייצוג עבורך? מה המשמעות של
הייצוג לאחרים? איך אתם מתייחסים להבדלים?
כיצד אנשים מבינים (מפענחים) את הייצוג?
באמצעות איזה קודים?
האם ניתן להשוות את הייצוג הזה לייצוגים
אלטרנטיביים? מהו השוני?
בכל פעם שאנחנו פוגשים טקסט בתקשורת, אנחנו
לא רואים את המציאות, אלא גרסה של מישהו על אותה המציאות. כלומר ייצוג כרוך בפעולה
של תיווך המציאות שבה שלושה מרכיבים:
בחירה: מה נבחר להיות בפנים ומה נשאר בחוץ.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה